Locatie:Molenstraat 42, 4701 JT Roosendaal
CBS Typering: "De Drie Weesgegroetjes
Bouwjaar: 1880
Architect: onbekend
Soort monument: Gemeentelijk
Monumentnummer: .
Geplaatst d.d.: 15 oktober 1992
Kadastrale aanduiding: Roosendaal, Sectie L, Nr 2754

Typering
Het betreft een twee-en-een halflaags pand van drie traveeën in de gevelwand, voorzien van een lijstgevel en een hoog omlopend dakschild met nieuwe zwarte kunstleien, evenwijdig aan de straat, terwijl de bovenzijde plat is gehouden.

Historische omschrijving
Het pand is rond 1880 gebouwd als winkel-woonhuis. De architect is niet bekend. Het was onder meer het woonhuis van de bekende Roosendaalse fotograaf Antonius Melchior Bruglemans. In het pand was toen ook nog een drogisterij, een slijterij, een schilderszaak en een fotografiezaak ondergebracht (Bruglemans was ook huisschilder). In 1906 en in 1923 werd de pui van het pand verbouwd. Het interieur dateert uit circa 1900.
Het pand is al geruime tijd in gebruik als café en heeft de naam "De Drie Weesgegroetjes". De naam was in de volksmond de bijnaam voor drie ongetrouwde dochters van A.M. Bruglemans, die daar woonden en een vroom leven leidden. Zowel het in- als het exterieur is vrijwel geheel gaaf.
Het pand is ook bereikbaar via de poort.

Omschrijving exterieur
De begane grond bestaat uit een hardstenen winkelpui uit de bouwtijd. De zuiltjes zijn donker geschilderd. De zuiltjes op de hoeken zijn voorzien van velden met rustica.
Tussen de hoge etalagevensters bevindt zich de paneeldeur.
In het glas van het bovenlicht is de naam van ëën der oorspronkelijke eigenaren, H.M. Brugleman, aangebracht.
Aan de rechterzijde staat het pand vrij. Terugspringend is hier een crémekleurige paneeldeur geplaatst. Het is een gave Art Nouveau deur met snijwerk, gebogen raampjes, een brievenbus en een bewerkte duwstang.
Onder de vensters van de eerste etage loopt een donkergrijze waterlijst, die doorloopt als de afsluitlijst van de poort.
De openslaande vensters met witgeschilderd kozijnwerk hebben een bovenlicht dat is voorzien van losse rood en geel glas-in-lood voorzetramen in geometrisch patroon. De vensters hebben een geprofileerde stucomlijsting. Datzelfde geldt voor de tweelichts mezzaninovensters boven de donkergrijze waterlijst.
De geprofileerde houten gootlijst is eveneens donkergrijs geschilderd.

Omschrijving interieur
Van belang is vooral de achterkamer in dit pand. Op de daar geplaatste tafels en stoelen na is de aankleding en inrichting nog steeds die van een woonkamer anno 1900. De vloer is niet de originele. In de kamer bevindt zich een bedstede en een keukengedeelte, voorzien van een koperen pomp en een lage hardstenen goot. Alle wanden en deuren zijn van beschildering voorzien, waarbij de verschillende taferelen worden gescheiden door middel van schijnpilasters. Alle schilderingen in naïef realistische trant zijn in bruin-geel-grijze tinten gehouden. De contouren zijn in donkere lijnen aangegeven. Afgebeeld zijn onder meer landschappelijke tafereeltjes in respectievelijk winter en zomer, dieren als een duif en een spelend meisje met een witte schort. Het geheel is volkomen gaaf gerestaureerd.

Redengevende omschrijving
Het pand van gemiddelde grootte in Eclectische trant heeft vanwege gaafheid en functie zowel een belangrijke cultuurhistorische als sociaalhistorische waarde.
Het pand maakt onderdeel uit van de historisch gegroeide stedebouwkundige structuur van de Molenstraat.

  • TERUG